ARKISTO

Pelin julkaisu Facebookissa

Mikä tämä FB pikapelipalvelu oikein on?

Se on tämä.

Pelin julkaisu

Kun valmis peli julkaistaan Facebookin pikapelipalvelussa,
se julkaistaan sovellus- ja pelikehittäjille rakennetun käyttöliittymän kautta.

Facebook vaatii alustallaan julkaistavien pelien noudattavan seuraavia käytäntöjä:

Sivuilta löytyvät ehdot ovat hyvin yksiselitteisiä ja pääosin itsestäänselviä.

Facebook on siitä mukava että se on säännöissään erittäin joustava: Mainokset ja arvontojen järjestäminen on pelien kautta sallittu, kunhan niissä noudatetaan Facebookin asettamia käytäntöjä. Jos jokin asia pelin julkaisussa luvallisuuden puolesta askarruttaa, tutustuthan Facebookin käytäntöihin, vaikka toki pidämme myös itse huolen että peli on julkaisuvaiheessa moitteeton.

Koska kyseessä on maailmanlaajuinen pelialusta, julkaistavan pelin oletuskieli tulee olla englanti. Monikielisyyden voi toteuttaa joko niin että kieli valitaan heti pelin alussa, tai sitten erikseen pelissä olevan asetusvalikon kautta. Monikielisyys kuuluu julkaisuprosessiin eikä tuo lisäkustannuksia.

Lopullinen julkaisu on Facebookin käsissä

Vaikka sitoudumme Facebookin asettamiin ehtoihin ja käytäntöihin lähettäessämme pelin julkaistavaksi, heidän on silti manuaalisesti käytävä kaikki saapuneet pelit läpi sopimattoman sisällön varalta. Tässä voi kulua aika, joka vaihtelee mm. vallitsevan sesongin mukaan. Facebook on tähän asti pitänyt yllä ajankohtaista tilannetta julkaisujonosta, ja se voidaan aina tarvittaessa selvittää. Tähän mennessä pisin aika joka on kulunut pelin julkaisussa on 4 arkipäivää, mutta emme voi luvata aikatauluja tältä osin.

 

Toimivatko pelit kaikilla?

Vastaus tähän kysymykseen on ei.

Vaikka valmistamamme pelit toimivatkin lähes 100%:n varmuudella, emme voi luvata 100%:n toimivuutta kaikille. Tämä johtuu siitä, että käyttäjien selaimissa saattaa olla päällä asetuksia, jotka estävän pelien toiminnan. Yksi yleinen syy siihen miksi peli ei toimi oikein, on että WebGL-tuki on pois päältä. Tämän voi tarkistaa selaimen omien asetusten kautta. Myös päivittämättömät selaimet ja vanhentuneet laitteet voivat vaikuttaa pelien toimivuuteen. Pelit tarvitsevat toimiakseen myös internet-yhteyden.

Frogonfly Studios suosittelee selaimeksi etenkin Chromea.

Pelit on testattu ja todettu toimiviksi viidellä yleisimmin käytetyllä selaimella:
Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Internet Explorer, sekä Safari.

Mobiililaitteilla pelit toimivat yleisimmin käytetyillä käyttöjärjestelmillä:
Android, iOS, Windows phone.

Mikä on MIME-tyyppi?

MIME-tyyppi selkokielellä:

Joskus selain (Chrome, Firefox, Safari…) saattaa olla syystä tai toisesta epävarma, onko käsiteltävänä oleva tiedosto musiikkia vai videokuvaa. MIME-tyyppi on sivuston asetus, joka kertoo selaimille missä muodossa avata mikäkin tiedosto, ellei selain itse saa tiedostoa auki muodossa jossa se automaattisesti olettaa sen olevan.

Jotta pelit toimisivat kaikilla selaimilla, MIME-tyypit on asetettava tämän listan mukaisesti.

MIME-tyyppien muuttamisen jälkeen muutosten voimaan tulossa voi kestää jonkin aikaa palveluntarjoajasta riippuen.

Lue lisää MIME-tyypeistä.

Kuinka saan pelini upotettua verkkosivulle?

Valmis peli sijoitetaan palvelimelle omaan kansioonsa.
Tämän jälkeen seuraava upotuskoodi voidaan sijoittaa halutulle verkkosivulle:

<iframe src=”<pelisi_URL_osoite.html>” name=”<pelisi_nimi>” width=”400″ height=”400″ frameborder=”0″ scrolling=”no” ><p>Your browser does not support iframes.</p> ></iframe>

Koodiin sijoitetaan omat osoitteet ja arvot. Tässä esimerkissä peliruutu on neliön muotoinen, sillä sekä leveys (width) että korkeus (height) on asetettu 400:aan pikseliin. Myös tekstin ”Your browser does not support iframes” voi halutessaan muuttaa ja vaikka kääntää suomeksi: ”Selaimesi ei tue tätä sisältöä”. Tämä ilmoitus tulee, jos peli ei jostain syystä jollakin selaimella avaudu. Ota meihin yhteyttä jos tarvitset lisää apua upotuskoodisi kanssa.

Jotta pelit toimivat kaikilla selaimilla, palvelimen MIME-tyyppejä täytyy muokata.

Tekijänoikeudet

Frogonfly Studios ottaa työssään tekijänoikeusasiat vakavasti.

Tekijänoikeus kaikkeen peleissä esiintyvään sisältöön tulee olla joko asiakkaalla tai meillä. Ellei pelin audiotiedostoja tehdä itse, ne ostetaan alan nettikaupan kautta.

Lue lisää tekijänoikeuksista täältä.